קבוצות טיפוליות

באמצעיים יצירתיים לנערים ונערות בגיל ההתבגרות

מטרת על - להעביר את הקבוצה תהליכים טיפוליים והתפתחותיים, אישיים וקבוצתיים, תוך התמקדות בהבעה של מחשבות, רגשות ותחושות בעזרת אמצעיים יצירתיים בסביבה קבוצתית מקבלת ומאפשרת.

ערכים - במהלך השנה תתמקד העבודה עם בני הנוער בשני מישורים מקבילים: הראשון הוא בני הנוער עם עצמם, והכרות עם העצמי הפנימי וקבלה של העצמי על כל מי שאני. המישור השני הינו של בני הנוער מול הקבוצה – אני מול הקבוצה, היכולת שלי לתקשר עם חברי לקבוצה, לקבל את האחר ממני ולעבוד עם חברי לקבוצה בשיתוף פעולה.

הערכים המרכזים אשר מלווים את פעילויות הקבוצה הינם: הקשבה לעצמי, קבלה עצמית, תקשורת בלתי אמצעית ותמיכה.

יעדים

  1. יצירת קבוצה של 6-12 נערים ונערות בגילאים 12-18, על פי קבוצות גיל של שנתונים. הקבוצה תיפגש לשעתיים שבועיות רצופות לפחות.
  2. ניצור מסמך משותף וסודי של כללי עבודה בקבוצה עליו יהיו חתומים אני וכל הנערים והנערות המשתתפים בקבוצה.
  3. לאורך השנה יתקיימו בתדירות של פעם בחודש מפגשים אישיים שלי עם משתתפי הקבוצה. 
  4. הקבוצה תכין ותציג בסוף השנה פרויקט קבוצתי באורך של כ 40 דקות לערך, אשר יסכם את הנעשה בקבוצה במהלך השנה.
  5. יצירת אמון קבוצתי, אשר יאפשר עבודה אישית וקבוצתית. ניצור סביבה תומכת ומקבלת, המאפשרת לכל נער ונערה להביע את עצמו ללא חשש בצורה מלאה.

תקציר התכנית

הפעילויות והתכנים יועלו על ידי המדריך וכן יובאו מתוך הנערים והנערות עצמם. בשבועות הראשונים של המפגשים נעסוק בלהכיר אחד את השני בעזרת משחקי חברות והכרות. בהמשך, יועלו נושאים שונים לעבודה ע"י הסיפורים אותם יביאו בני הנוער לקבוצה. לאורך השנה ילווה אותנו קיר סיפורים כיתתי שעליו יהיו תלויים שמות הסיפורים של הנערים והנערות שסיפרו את סיפורם. במהלך השנה ייתוספו עוד ועוד שלטים עם שמות סיפורים נוספים ללוח הקבוצתי וביחד ניצור לנו מארג שלם של סיפורי הקבוצה, בהם נוכל להיזכר מדי פעם וכן לחזור אליהם באופנים שונים בהתאם למקומות התהליכים אליהם יגיעו הנערים והנערות באופן אישי וכקבוצה.

כלי עבודה עיקריים בפעילויות הקבוצה

פעילויות יצירתיות: הפעילויות היצירתיות השונות תופסות מקום עיקרי במפגשים הראשונים וכן בפתיחות ובסיומים של המפגשים במהלך השנה. הכוונה למשחקים ופעילויות שונות בחלקן הנערים פועלים לבד ומציגים לקבוצה את מה שעשו, בחלקם הנערים מתחלקים לקבוצות קטנות ומתאמנים בשיתופי פעולה בתוך קבוצות קטנות ולעתים הקבוצה כולה עובדת ויוצרת ביחד. פעילויות יצירתיות מפתחות ומרחיבות יכולות וסגנונות של חשיבה וכן נותנת אפשרויות ביטוי רחבות בעזרתן של כלים יצירתיים כמו: תנועה, דרמה ואמנות. פעילויות יצירתיות עובדות על מגוון רחב של מיומנויות, מדגישות את הפן החוויתי והכיפי של העבודה הקבוצתית והן חלק בלתי נפרד מהעבודה על גיבוש הקבוצה, על תחושת השייכות ועל ההכרות של הנערים והנערות עם חבריהם לקבוצה.

דרמה ואימפרוביזציה: הדרמה והאימפרוביזציה הם האתלטיקה של הנפש. הנערים והנערות לומדים לבטא את עצמם בדרכים רבות, במצבים שונים, תוך אינטראקציה עם נערים ונערות בעלי דמיון ואופני הבעה שונים משלהם. בעזרת הדרמה והאימפרוביזציה לומדים הנערים והנערות להשתחרר באופן זמני מהרציונל המתוכנן והמחושב, להסתמך על גמישות, על חופש מחשבתי, על עבודת צוות ועל הקשבה, אלה משמשים ככלי עבודה משמעותיים במפגשים של חברי הקבוצה. בעזרת הדרמה והאימפרוביזציה אנחנו נכנסים לדמויות שונות, מאלתרים ויוצרים הצגות קצרות עם חברנו לקבוצה, לומדים על עצמנו ועל חברינו לקבוצה. כלי הדרמה מאפשר להעלות את הביטחון העצמי וכן לבדוק דימויים שונים הקשורים לעצמנו. הנערים והנערות עולים לבמה, מציגים את עצמם בפני חברי הקבוצה ומביאים לידי ביטוי חלקים שונים מאישיותם, אשר יתכן ואינם באים לידי ביטוי בחייהם באופן שכיח.

פסיכודרמה: שיטת העבודה בפסיכודרמה מבוססת על פעולה דרמטית ומשחקי תפקידים באמצעותם מציג הנער והנערה את סיפוריהם. הפסיכודרמה היא שיטת טיפול אקטיבית הפועלת על פי העיקרון "במקום לדבר על – פעל את", המתאימה באופייה לנערות ונערים מתבגרים. הפסיכודרמה משלבת בתוכה שלל שיטות עבודה: טיפול פרטני במסגרת קבוצתית,עבודה של כלל חברי הקבוצה על נושאים אישיים ובין אישיים וסוציומטריה. בפסיכודרמה לקבוצה יש כוח משמעותי, והיא מוגדרת כטיפול אישי במסגרת קבוצתית. הפסיכודרמה מאמינה בספונטניות וביצירתיות של כל אדם ורואה בהן את התכונות המהוות את תשתית רווחתו הנפשית של האדם, משום שהן עוזרות למצוא תגובה הולמת למצב חדש ותגובה חדשה למצב ישן. הפסיכודרמה מאפשרת לחקור ולמצוא דרכים חדשות ומגוונות להתמודדות עם מציאויות שונות ודומות, אותם מביאים הנערות והנערים לקבוצה בעזרת סיפוריהם.

תאטרון פלייבק: תאטרון הפלייבק יוצר דיאלוג שבו סיפורו של נער אחד או נערה אחת נשזר בסיפוריהם של נערות ונערים אחרים ונוצר לו מארג עשיר ומגוון של סיפורים. תאטרון הפלייבק מאפשר לקבוצה להתגבש, להעמיק את ההיכרות בין האנשים שבתוכה ולבטא תכנים שלרוב אינם זוכים להתייחסות ולהכרה מספקת. לאורך המפגשים הראשונים מתלכדת קבוצת הנערות והנערים ונבנית התשתית והקרקע המתאימה להקשבה ולהשמעה של סיפורים המסופרים ע"י חברי הקבוצה. בבסיסו של תאטרון הפלייבק עומד הערך החשוב של הצורך להשמיע את קולנו, הצורך להקשיב ולהעניק משמעות לקולות של האחרים, לנגוע באמת הפשוטה של אדם אחר, זה שהוא לא אני. תאטרון הפלייבק מלמד אותנו להפוך את מדף החוויות הפרטי למידע ציבורי, שממנו יכול ליהנות כל אחד, לצמוח ולהרחיב את הדעת והוא תמיד נכון לחפש את הקונכייה הפנימית, האישית שמייחדת ומבחינה בין סיפור של אחד לאחר.